Home
Stem
Doe mee
Nieuws
Contact
Planning
Partners

De verkiezing

In 2018 is de verkiezing 'Foodservice Award' voor de eerste keer georganiseerd. De verkiezing is een initiatief van Q&A en wordt in samenwerking met Horecava georganiseerd.

Q&A is vooral bekend van de grootschalige consumentenverkiezing 'Retailer of the Year'. Dit concept wordt inmiddels in diverse Europese landen georganiseerd, waarbij consumenten hun favoriete winkelketens beoordelen.

In de verkiezing 'Foodservice Award' kunnen consumenten nu ook foodservice bedrijven beoordelen. Het doel van de verkiezing is om foodservice bedrijven positieve media aandacht te geven. De bedrijven worden beoordeeld op verschillende criteria. De winnaars worden bekroond omdat ze de hoogste score hebben behaald op de volgens de consument belangrijkste aspecten van een foodservice bedrijf.

Bekijk de video

Alles over deze verkiezing

Werkt deze verkiezing hetzelfde als andere verkiezingen?

In deze verkiezing kun je – net als bij een parlements/beste acteur/beste popster/beste filmverkiezing - je stem uitbrengen. In dit geval stem je op een foodservice bedrijf binnen een bepaalde categorie, zoals je bij films bijvoorbeeld een categorie beste vrouwelijke hoofdrolspeler en een categorie beste regisseur hebt. Bekijk een overzicht van de categorieën.

Doen alle foodservice bedrijven mee?

Nee, niet alle foodservice bedrijven doen mee. De organisatie stel op basis van openbare bronen categorieën en bijbehorende deelnemers samen. In sommige categorieën is er daarnaast sprake van een minimum benodigd aantal vestigingen om deel te nemen. Daarnaast kunnen bedrijven zich inschrijven voor de verkiezing en zodoende deelnemen. Dit betekent dus dat je in de vragenlijst een lijst met foodservice bedrijven te zien krijgt waaruit je kunt kiezen en dat alleen op deze bedrijven gestemd kan worden.

Hoe breng ik mijn stem uit?

Wanneer je een foodservice bedrijf gaat beoordelen, selecteert je eerst een categorie en vervolgens de te beoordelen organisatie. Bij een beoordeling staan een aantal aspecten ten aanzien van de gekozen organisatie centraal. De beoordeling bestaat uit het toekennen van een aantal sterren of een cijfer. Elke stem heeft - doordat je een beoordeling hebt gegeven - ook een gemiddeld cijfer. Je geeft een beoordeling van het foodservice bedrijf op de volgende aspecten:

 
Assortiment
Bereikbaarheid
Bestelgemak
Duurzaamheid
Gastvrijheid
Gemak
Keuzemogelijkheden
Kwaliteit
Prijs
Service
Sfeer
Snelheid
Veiligheid
Klassieke Horeca
Fastservice
Marktkramen
Snackbars
Speciaalzaken
To Go
Leisure
Bezorgplatforms
Thuis uit eten
Warme maaltijdbezorging

Persoonsgegevens van deelnemende consumenten (o.a. geslacht en postcode) gebruiken we voor een gedetailleerde analyse.

Is deze verkiezing een soort onderzoek?

De verkiezing is geen onderzoek. Alle deelnemers worden namelijk niet door een exact gelijk deel van de bevolking van Nederland beoordeeld zoals bij een representatief onderzoek. Wel proberen we de verkiezing zo eerlijk mogelijk te organiseren zodat alle deelnemende foodservice bedrijven gelijke kansen hebben om te winnen.

Wie de meeste stemmen heeft, wint?

Nee, het is iets ingewikkelder. Het foodservice bedrijf met het hoogste (gecorrigeerde) eindcijfer wint. Om te kunnen winnen heeft een foodservice bedrijf minimaal 380 stemmen nodig en hoe meer stemmen het bedrijf krijgt, hoe lager de correctie van het eindcijfer. De correctie wordt toegepast om de betrouwbaarheid van de verkiezing te vergroten. Hoe groter het aantal stemmen, hoe lager de correctie op het gemiddelde eindcijfer. Het foodservice bedrijf met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer wint.

Wat zegt mij het dan als een foodservice bedrijf wint?

De verkiezing kan worden gezien als een wedstrijd tussen een aantal foodservice bedrijven in een aantal categorieën. De winnende organisatie is door minimaal 380 consumenten beoordeeld met het hoogste cijfer ten opzichte van de overige/concurrent organisaties in deze categorie. Bij de meeste verkiezingen is geen sprake van representatief marktonderzoek, bij deze verkiezing ook niet. Wel vragen we om cijfers te geven aan aspecten waarvan we weten dat de consument ze belangrijk vindt.

Hoe kan ik zien dat een foodservice bedrijf gewonnen heeft?

Het foodservice bedrijf met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer is de categoriewinnaar. Deze winnaars mogen een jaar lang de titel 'Foodservice Award' in hun categorie dragen. Je kunt een winnaar herkennen doordat je bijvoorbeeld het logo van ‘Foodservice Award’ in communicatie uitingen (zoals een reclame of poster) wordt gebruikt.

De categoriewinnaars maken kans op de overalltitel: 'Foodservice Award'. De overallwinnaar is de categoriewinnaar met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer.

Alle winnaars worden na afloop van de verkiezing op deze website gepupliceerd.